Statut Fundacji Błogosławionego Władysława z Gielniowa
Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja Błogosławionego Władysława z Gielniowa, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez: Krzysztofa Stasiuka, Dominika Adama Szota i Piotra Ulricha, zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez zastępcę notarialnego Pawła Gutowskiego, zastępcę Bartosza Walendy, notariusza w kancelarii notarialnej przy ul. Dzielnej 72 lok. 43 w Warszawie, w dniu 25 lutego 2022 roku, działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2
1. Siedzibą Fundacji jest Warszawa.
2. Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
3. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Realizacja celów statutowych Fundacji może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami.
5. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 3
1. Fundacja ma osobowość prawną.
2. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§ 4
1. Fundacja używa pieczęci z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
2. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
§ 5
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
Celem fundacji jest:
1. popularyzacja chorału gregoriańskiego jako śpiewu własnego liturgii Kościoła rzymskokatolickiego i dobra kultury chrześcijańskiej cywilizacji europejskiej;
2. działanie na rzecz upowszechnienia liturgicznego wykonawstwa chorału gregoriańskiego jako podstawowej formy muzyki liturgicznej;
3. pielęgnowanie i popularyzacja lokalnych, w szczególności polskich wariantów śpiewu chorałowego, w oparciu o dostępne źródła muzyczne oraz istniejące zwyczaje lokalne;
4. kultywowanie i popularyzacja tradycyjnych polskich pieśni nabożnych, stanowiących istotny dorobek polskiej kultury;
5. upowszechnianie i pielęgnowanie tradycji dotyczących muzyki liturgicznej Kościoła łacińskiego, z uwzględnieniem zwyczajów Kościołów partykularnych, działanie na rzecz powrotu do tradycyjnych form muzyki liturgicznej w sprawowaniu kultu w Kościele katolickim;
6. kultywowanie i promocja tradycji liturgicznej Kościoła katolickiego, ze szczególnym uwzględnieniem obrządków zachodnich, mając na uwadze także lokalne zwyczaje i obyczaje;
7. pielęgnowanie i upowszechnianie historii, tradycji i dziedzictwa kulturowego Kościoła katolickiego;
8. wspieranie kościelnych jednostek organizacyjnych i innych organizacji kultywujących tradycję liturgiczną Kościoła, a także jego dziedzictwo w zakresie kultury i sztuki;
9. rozwój wiedzy na temat religii i formacja duchowa;
10. promocja wiedzy na temat bł. Władysława z Gielniowa i działanie na rzecz upowszechniania jego kultu;
11. kultywowanie i promocja muzyki poważnej, w tym organowej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki dawnej i w dawnym stylu;
12. działanie na rzecz rozwoju kultury europejskiej, narodowej i religijnej;
13. działalność formacyjna, edukacyjna i naukowa, zwłaszcza w zakresie powyższych celów;
14. dbałość o dawne dzieła sztuki oraz ich ochrona i konserwacja;
15. organizacja i wspieranie mediów i kampanii informacyjnych, zbieżnych z celami Fundacji;
16. organizacja i wspieranie działalności artystycznej, kulturalnej i oświatowo-wychowawczej, zbieżnej z celami Fundacji;
17. inicjowanie, wspieranie oraz prowadzenie działalności naukowej i popularyzatorskiej w obszarze nauk społecznych i humanistycznych w celu zwiększenia zasobu wiedzy i działania w celach Fundacji;
18. wsparcie i promocja artystów działających w celach zbieżnych z celami Fundacji;
19. działalność charytatywna;
20. promocja i organizacja wolontariatu.
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1. działalność publikacyjną i dokumentacyjną;
2. działalność oświatową i edukacyjną;
3. wydawanie i rozpowszechnianie czasopism, plakatów, ulotek, folderów, kalendarzy, kart pocztowych oraz książek, płyt muzycznych, programów komputerowych i filmów;
4. tłumaczenie dzieł związanych z działalnością fundacji;
5. organizowanie wykładów, warsztatów, kursów, spotkań, konferencji, sympozjów, szkoleń, festiwali, konkursów, kongresów, wystaw, wyjazdów studyjnych, projekcji filmowych, festynów, kiermaszów, pikników, aukcji i imprez o charakterze publicznym i tym podobnych;
6. organizowanie koncertów;
7. organizowanie spotkań i wyjazdów formacyjnych, pielgrzymek, rekolekcji i wyjazdów wypoczynkowych;
8. wspieranie i organizowanie wydarzeń religijnych, w szczególności poprzez przygotowanie muzyki liturgicznej;
9. zakładanie, prowadzenie i wspieranie zespołów muzycznych (np. scholi, chórów, bractw śpiewaczych) i współpraca z istniejącymi zespołami muzycznymi;
10. zakup niezbędnych środków i narzędzi (sprzętu komputerowego, książek i tym podobnych) na cele działalności edukacyjnej i badawczo-rozwojowej;
11. produkcję instrumentów muzycznych;
12. prowadzenie i wspieranie zbiórek publicznych;
13. wspieranie działalności placówek naukowych;
14. prowadzenie działalności gospodarczej;
15. działalność informacyjną i promocyjną w mediach elektronicznych, drukowanych, radiu, telewizji, ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych i nowoczesnych kanałów komunikacji i narzędzi promocji;
16. współpracę z organami administracji samorządowej, państwowej, osobami prawnymi i fizycznymi, stowarzyszeniami i innymi fundacjami.
§ 8
Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną ze swoimi celami.
Majątek i dochody fundacji
§ 9
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 2100 (dwa tysiące sto) złotych, wpłacony przez Fundatorów w równych częściach po 700 (siedemset) złotych, z czego 1000 (tysiąc) złotych jest przeznaczone na działalność gospodarczą oraz mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 10
Dochody Fundacji mogą pochodzić z:
1. darowizn, spadków, zapisów;
2. dotacji i subwencji osób prawnych;
3. grantów;
4. darów rzeczowych;
5. zbiórek i imprez publicznych, aukcji i akcji charytatywnych;
6. crowdfundingu;
5. sponsoringu;
6. dochodów z majątku Fundacji;
7. odsetek od środków pieniężnych;
8. dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
§ 11
1. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
2. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
3. W razie powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji podejmuje racjonalną decyzję i składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub jego odrzuceniu.
Działalność gospodarcza fundacji
§ 12
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, wyłącznie dla realizacji celów statutowych i tylko w formach wspierających statutową działalność w zakresie, który stanowią stosownie do Polskiej Klasyfikacji Działalności („PKD”):
58.11.Z – wydawanie książek;
58.13.Z – wydawanie gazet;
58.14.Z – wydawanie czasopism i pozostałych periodyków;
58.19.Z – pozostała działalność wydawnicza;
59.11.Z – działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
59.13.Z – działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
47.63.Z – sprzedaż detaliczna nagrań dźwiękowych i audiowizualnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
32.20.Z – produkcja instrumentów muzycznych;
59.20.Z – działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych;
18.20.Z – reprodukcja zapisanych nośników informacji;
72.20.Z – badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie nauk społecznych i humanistycznych;
74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, nigdzie indziej niesklasyfikowana;
74.20.Z – działalność fotograficzna;
47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;
85.5 – pozaszkolne formy edukacji;
85.60.Z – działalność wspomagająca edukację;
73.20.Z – Badanie rynku i opinii publicznej;
63.91.Z – działalność agencji informacyjnych;
73.11.Z – działalność agencji reklamowych;
63.12.Z – działalność portali internetowych;
90.04.Z – działalność obiektów kulturalnych;
63.99.Z – pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
79.90.B – działalność w zakresie informacji turystycznej;
79.12.Z – działalność organizatorów turystyki;
79.90.A – działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;
91.03.Z – działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych;
58.29.Z – pozostała działalność wydawnicza w zakresie oprogramowania;
62.01.Z – działalność związana z programowaniem;
74.10.Z – działalność w zakresie specjalistycznego projektowania;
74.30.Z – działalność związana z tłumaczeniami;
85.59.A – nauka języków obcych;
33.19.Z – naprawa i konserwacja pozostałego sprzętu i wyposażenia;
95.29.Z – naprawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego;
90.04.Z – działalność obiektów kulturalnych;
91.0 – działalność bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostała działalność związana z kulturą;
77.40.Z – dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim.
§ 13
Z majątku i dochodów Fundacji na prowadzenie działalności gospodarczej przeznaczone mogą być środki pochodzące z:
1. Funduszu założycielskiego w wysokości 1000 (słownie: tysiąca) złotych;
2. odsetek od Funduszu Założycielskiego;
3. darowizn, spadków, zapisów – chyba, że darczyńca lub spadkodawca postanowił inaczej;
4. dochodów z działalności gospodarczej w wysokości określonej przez Zarząd Fundacji;
§ 14
1. Działalność gospodarcza może być prowadzona przez samą Fundację lub utworzone przez nią inne jednostki organizacyjne.
2. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Organy fundacji
§ 15
Organami fundacji są:
- Zgromadzenie Fundatorów, zwane dalej Zgromadzeniem;
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem;
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
Zgromadzenie fundatorów
§ 16
Zgromadzenie Fundatorów tworzą Fundatorzy – tj. Założyciele Fundacji.
§ 17
Do kompetencji Zgromadzenia należy przede wszystkim:
1. powoływanie Zarządu i wybór Prezesa Zarządu Fundacji;
2. przyjmowanie rezygnacji członków Zarządu;
3. odwoływanie członków Zarządu;
4. powoływanie Rady i wybór Przewodniczącego Rady;
5. przyjmowanie rezygnacji członków Rady;
6. odwoływanie członków Rady;
7. upoważnienie Zarządu do zmiany Statutu, połączenia Fundacji oraz jej likwidacji.
8. wskazywanie Zarządowi głównych kierunków działalności Fundacji.
9. kierowanie do Rady wniosków o zwołanie posiedzenia Rady.
§ 18
1. Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej, raz do roku.
2. Posiedzenia Zgromadzenia odbywają się w sposób stacjonarny w wyznaczonym miejscu lub zdalny, tj. z użyciem środków komunikacji na odległość.
3. Posiedzenia Zgromadzenia zwołuje jeden z Fundatorów z własnej inicjatywy.
4. Posiedzenia Zgromadzenia zwołuje jeden z Fundatorów za pomocą zawiadomień, które wysyła za pomocą poczty elektronicznej lub listem poleconym do pozostałych Fundatorów na wskazane przez nich adresy 7 (siedem) dni przed datą posiedzenia. W razie potrzeby może skrócić termin wskazany w zdaniu pierwszym do 2 (dwóch) dni roboczych przed datą posiedzenia. Zawiadomienie powinno określać datę i miejsce posiedzenia (lub odpowiednią platformę internetową) oraz porządek obrad. Do ważności posiedzenia wymaga się zawiadomienia wszystkich Fundatorów.
5. Posiedzenie może odbywać się bez formalnego zwołania, jeśli wszyscy Fundatorzy wyrażą zgodę na odbycie posiedzenia i umieszczenie poszczególnych spraw w porządku obrad.
6. Planowy porządek obrad może zostać rozszerzony w czasie trwania posiedzenia za zgodą Fundatorów
7. Każdemu Fundatorowi przysługuje jeden głos.
8. Posiedzenia Zgromadzenia prowadzi Fundator zwołujący posiedzenie.
9. Zgromadzenie podejmuje decyzje za pomocą uchwał większością głosów, przy obecności co najmniej połowy Fundatorów, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
Zarząd Fundacji
§ 19
1. Zgromadzenie powołuje na trzyletnią kadencję Zarząd Fundacji, składający się z 3 (trzech) do 5 (pięciu) osób, spośród których 1 (jedną) wybierają Prezesem Zarządu.
2. Prezes Zarządu spośród członków Zarządu może, w zależności od potrzeb, wybrać Wiceprezesa lub Wiceprezesów oraz sekretarza.
3. Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie, przy czym przysługuje im jednak zwrot poniesionych, uzasadnionych i udokumentowanych wydatków związanych z pełnieniem funkcji członka Zarządu.
4. Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy oraz w stosunkach umów cywilnoprawnych, przy czym nie mają prawa do wynagrodzenia za pełnienie funkcji członka Zarządu.
5. Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
6. Członkami Zarządu mogą być również Fundatorzy.
§ 20
1. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji wobec Zgromadzenia;
- utraty praw publicznych na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu;
- skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- śmierci członka Zarządu;
- odwołania członka Zarządu przez Zgromadzenie.
2. Po upływie kadencji Zarządu, Fundatorzy powinni bez zwłoki powołać nowy Zarząd. Do tego czasu stary Zarząd pełni swoje funkcje.
3. Zgromadzenie może odwołać członka Zarządu w każdym czasie.
4. W przypadku utraty członkostwa w Zarządzie (stosownie do § 17 pkt 1) przez pojedynczego członka Zarządu Zgromadzenie bez zwłoki powołuje w jego miejsce nowego członka Zarządu. Do tego czasu Zarząd może podejmować decyzje w pomniejszonym składzie.
§ 21
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
- realizacja celów statutowych;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
- sporządzania rocznych sprawozdań z działalności Fundacji oraz sprawozdań finansowych Fundacji;
- sporządzanie rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji;
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia, przyznawanie nagród uznaniowych, premii oraz innych pozapłacowych składników wynagrodzenia;
- przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów, subwencji i dotacji oraz innych nieodpłatnych przysporzeń;
- występowanie z wnioskiem do Zgromadzenia w sprawie zmian Statutu Fundacji, połączenia lub likwidacji Fundacji;
- podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nieprzekazanych na mocy niniejszego Statutu do kompetencji innych organów.
§ 22
1. Zarząd obraduje i podejmuje decyzje podczas posiedzeń zwyczajnych i nadzwyczajnych.
2. Posiedzenia zwyczajne odbywają się w sposób planowy, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące. Służą do rozpatrywania ogółu spraw bieżących.
3. Posiedzenia nadzwyczajne odbywają się w zależności od potrzeb i w sprawach nagłych. Służą do rozpatrywania pojedynczych spraw niecierpiących zwłoki.
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w sposób stacjonarny w wyznaczonym miejscu lub zdalny, tj. z użyciem środków komunikacji na odległość.
5. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu za pomocą zawiadomień, które wysyła za pomocą poczty elektronicznej lub listem poleconym do wszystkich członków zarządu na wskazane przez nich adresy: w przypadku posiedzeń zwyczajnych minimum 7 (siedem) dni przed datą posiedzenia, zaś w przypadku posiedzeń nadzwyczajnych przynajmniej 2 (dwa) dni przed datą posiedzenia. Zawiadomienie powinno określać datę i miejsce posiedzenia (lub odpowiednią platformę internetową) oraz porządek obrad. Do ważności posiedzenia wymaga się zawiadomienia wszystkich członków Zarządu.
6. Posiedzenie nadzwyczajne może odbywać się bez formalnego zwołania, jeśli członkowie Zarządu wyrażą zgodę na odbycie posiedzenia i umieszczenie poszczególnych spraw w porządku obrad.
7. Planowy porządek obrad może zostać rozszerzony w czasie trwania posiedzenia za zgodą członków Zarządu.
8. Każdemu członkowi Zarządu przysługuje jeden głos.
9. Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej. W razie równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§ 23
1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
2. Oświadczenie woli w imieniu Fundacji w sprawach majątkowych powyżej kwoty 10000 (dziesięciu tysięcy) złotych składają wszyscy członkowie Zarządu działający łącznie.
3. Zarząd może ustanawiać pełnomocników działających w imieniu Fundacji określając zakres ich umocowania, w zakresie czynności zwykłego Zarządu.
4. Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje jednoosobowo Prezes Zarządu Fundacji lub inny członek Zarządu wyznaczony pisemnie przez prezesa.
Rada Fundacji
§ 24
1. Rada Fundacji jest organem nadzorczym, kontrolnym i opiniującym.
2. W skład Rady wchodzi od 3 do 10 osób, w tym Przewodniczący Rady. Członkowie oraz Przewodniczący Rady powoływani są przez Zgromadzenie.
3. Rada jest powoływana na czas nieokreślony i może być w każdym momencie odwołana przez Zgromadzenie w całości lub części.
4. Rada może wybrać ze swojego grona Wiceprzewodniczącego Rady.
5. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady. Wiceprzewodniczący Rady wykonuje czynności zastrzeżone dla Przewodniczącego Rady podczas jego nieobecności.
6. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje nieodpłatnie, przy czym przysługuje im jednak zwrot poniesionych, uzasadnionych i udokumentowanych wydatków związanych z pełnieniem funkcji członka Rady Fundacji.
§ 25
1. Funkcji członka Rady nie można łączyć z pełnieniem funkcji członka Zarządu.
2. Członek Rady nie może pozostawać z członkiem Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa, lub podległości służbowej.
3. Członek Rady nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
4. Członkostwo w Radzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji wobec Zgromadzenia;
- utraty praw publicznych na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu;
- skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- śmierci członka Rady;
- odwołania członka Rady przez Zgromadzenie;
- wejścia przez członka Rady w związek małżeński, wspólne pożycie, stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej z członkiem Zarządu.
§ 26
1. Do kompetencji Rady należy:
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji;
- wykonywanie zadań kontrolnych w stosunku do Zarządu;
- występowanie do zarządu z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji;
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd;
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji, sprawozdania finansowego Fundacji oraz udzielanie Zarządowi absolutorium;
- opiniowanie i zatwierdzanie rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji;
- wnioskowanie i opiniowanie zmian w Statucie Fundacji;
- inicjowanie nowych form realizacji celów statutowych;
2. W celu wykonywania swych zadań kontrolnych Rada jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu przedstawiania wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;
- żądania od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących działalności Fundacji.
§ 27
1. Rada obraduje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej, niż dwa razy do roku.
2. Posiedzenia Rady odbywają się w sposób stacjonarny w wyznaczonym miejscu lub zdalny, tj. z użyciem środków komunikacji na odległość.
5. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Zarządu lub Zgromadzenia.
6. Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia za pomocą zawiadomień, które wysyła za pomocą poczty elektronicznej lub listem poleconym do wszystkich członków zarządu na wskazane przez nich adresy 7 (siedem) dni przed datą posiedzenia. W razie potrzeby Przewodniczący Rady może skrócić termin wskazany w zdaniu pierwszym do 2 (dwóch) dni roboczych przed datą posiedzenia. Zawiadomienie powinno określać datę i miejsce posiedzenia (lub odpowiednią platformę internetową) oraz porządek obrad. Do ważności posiedzenia wymaga się zawiadomienia wszystkich członków Rady.
7. Posiedzenie może odbywać się bez formalnego zwołania, jeśli członkowie Rady wyrażą zgodę na odbycie posiedzenia i umieszczenie poszczególnych spraw w porządku obrad.
8. Planowy porządek obrad może zostać rozszerzony w czasie trwania posiedzenia za zgodą członków Rady.
9. Każdemu członkowi Rady przysługuje jeden głos.
10. Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady.
11. Rada podejmuje decyzje za pomocą uchwał większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
12. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć przedstawiciel Zarządu w celu składania wyjaśnień.
Połączenie Fundacji
§ 28
1. Fundacja może połączyć się z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
3. W przedmiocie połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, który działa z upoważnienia Zgromadzenia, podejmując decyzję w drodze jednomyślnej uchwały. Decyzja do ważności wymaga zatwierdzenia przez Radę.
Likwidacja Fundacji
§ 29
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów dla których została ustanowiona lub w sytuacji wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego.
3. W przedmiocie likwidacji Fundacji właściwy jest Zarząd, który działa z upoważnienia Zgromadzenia, podejmując decyzję w drodze jednomyślnej uchwały. Decyzja do ważności wymaga zatwierdzenia przez Radę.
4. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji mogą zostać przekazane mocą decyzji Zgromadzenia na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej organizacji o celach zbliżonych do celów działania Fundacji.
Zmiana Statutu
§ 30
1. Zmian w statucie Fundacji dokonuje Zarząd za zgodą Rady, działając z upoważnienia Zgromadzenia.
2. Zmiany Statutu nie mogą zawężać katalogu celów Fundacji określonych w akcie założycielskim.
Postanowienia końcowe
§ 31
1. W razie śmierci któregokolwiek z Fundatorów jego prawa przejmuje jego spadkobierca lub osoba przez niego wcześniej wskazana. W razie wielu spadkobierców, prawa zmarłego Fundatora przejmuje ten spadkobierca, którego wskażą pozostali.
2. Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie sprawozdanie z działalności za rok ubiegły.
3. Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.

